CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Snag a button

Sila letakkan URL anda supaya mama boleh terjah...

Monday, July 27, 2009

duGaAn bUatKu...cEdiHNyeRRR

Sedihnya ati seorang mama bila tengok anak mama kaku lembik di dlm dakapan... apa yg mama nak cerita kat sini adalah perihal anak teruna mama yg demam panas baru2 ni.

Sbnrnya Zikry mmg nampak tanda2 nak demam tp sbb dia aktif & sekarang ringan mulut berckp, berceloteh buat mama & babah x riso sgt tp pagi Sabtu tu mama dah bg makan ubat demam jugak...so tgh ari kami balik kg umah Mak Ndak (mak sedara aku).. x ler jauh mana, dlm 45min mcm tu jer. Semua pakat berkumpul lunch kat sana...aku anak banak , keluarga abg aku n kakak aku pun joint sama sbb aktiviti abg abg ipor & asben aku adalah memancing...tinggallah kami kaum pompuan kat umah. Tp Zikry still ok jer...tolong2 mama kutip buah rambutan.. kejar ayam laaa... bila masuk umah dia tgk TV...ok jer x nmpk apa2 just perasan la dia x byk ckp. Dia duduk ujung kaki aku, nmpk mcm lali nak tidor...mata dia stay memandang ke atas...aku yg ingat memang dia nak tidor...angkat n peluk dia tp mata dia asyik pandang ke atas x berkelip langsung... mulut dia terkumat kamit mcm nk ckp sesuatu...masa tu aku dah cuak, tp aku leh lagi sembang ngn dia... aku dukung bawa pi dapur tp aku nmpk dia mcm 'tarik nyawa' muka n mulut dia biru... (dlm hati aku ...aku takut kalo dia hanya setakat itu dengan aku...terus teringat kalo dia dijemput dlm dakapan aku tu...mcm mana??... Nauzubillah....aku takut sgt2).

Aku jerit panggil kakak aku...tolong weiii anak aku biru ni...wpon ada dlm ingatan aku kalo budak nak 'tarik' akibat demam panas ...kena basahkan bdn dia cepat2,tp aku mcm lembik juga , tak terdaya nak buat apa2...aku pikir yg bukan2 jer...terus kakak aku amik dia n bawa pi toilet, aku dail asben aku soh balik skang gak., just cakap tolong, Adam biru...kaku. Pastu aku terus jenguk kat toilet... kakak aku dah jirus kaki & basahkan badan anak aku...tanggalkan baju n suar dia. Aku tepuk2 tgk dia lembik x bercakap tp mata dia dah berkelip pandang aku... asben aku smpai terus kami pecut balik Kulim direct gi doc paed dia...Klinik Pakar Kulim. Smpai jer aku bgtau kaunter anak aku biru sekejap tadi...terus masuk bilik, amik suhu 40 darjah... masuk ubat kat bontot dia... doc ckp dia nak 'tarik' tadi akibat suhu badan yg terlampau tinggi buat budak... aku control jer sebenarnya hati aku dah nangis meraung...aku takut kehilangan dia.

So sepanjang malam aku beware sgt...ubat bontot pon doc bagi spare kalo jadi sekali lg...mesti dia kena admit. Sepanjang mlm tu ok jer tp Ahad tu bdan dia panas semula.. aku amik suhu dia 39 - 38.5 ...mmg x turun bwh 37 pon... so aku amik cuti. Nasib bek semuanya dah ok...n bos serta staff len faham situasi aku tp apapon yg dah jadi buat aku hilang nyawa seketika... yg ada dlm pala otakku waktu tu jgn jadi apa2 pada dia. Alhamdulillah hari ni aku dah dtg keja...mak aku jaga sbb apa yg jadi pada Adam penah terjadi pada diri aku sdri so mak aku dah beware lebih awal dari aku...

Kawan2...kalo anak dah demam, tolonglah perhatikan. Jgn sesekali tinggal deme main sendiri, sbb sekelip mata jer jadi pada aku. Nasib dia duduk jer hujung kaki aku...tp yg menakutkan bila dia hanya memandang atas..nmpk mata putih jer. Hati mama meraung... x terluah, menangis dari dalam...Syukur semuanya dah ok tp still kena perhatikan dia utk seminggu ni...takut kalo melarat. Kakak pon demam jugak...so dlm menjaga adik aku takut gak kalo kakak pon 'tarik'... tp Alhamdulillah x de apa2. .. Kawan2 .... doakan anak2 aku cepat sembuh yer.


14 comments:

Syafa said...

ya allah kak ira!!!!takut nyer aku dgr ..cian nyer zikry demam panas...huhuhuh..mmg kalau anak2 demam skrg ni..cepat2 kena bwk klinik kan..x leh biar2..bahayer..ibu mane yg x sedih kalau anak tetiba terkulai kan kak ira..alhamdulillah..skrg zikry dah recover kan..syukurrr..aku pun kalau dina demam..tiap minit aku cek suhu hadan dia..mmg aku bogelkan dia je.tekap2 badan ngan tuala basah..biar la dia nangis pun..janji badan dia x panas..aku sgt takutttt kalau kena tarik2 tu..huhuh..

saveme_zero said...

allahuakhbar! mmg menakutkan ira. aku dah penah alami dulu ms alya demam panas sgt. syukur alhamdulillah ko bertindak cpt. moga zikry sembuh cepat.

Teharahman said...

ya allah k.iraa..takot teha bace..rs mcm mengalami juge..siannye zikry..mujorla akk akk tu pantas.kalo aku dok sorang2 ni xtala camane ..huwaaa...takotnye...
mase dia tgh kutip2 rambutan tu bdn dia dh panas ke belom ye?
dmm panas ni trus naik suhu 40 tiba2 ke?

♥ KELUARGA 17 ♥ said...

MUN...

SEDIHNYER BACA PSL ZIKRY DEMAM...SYIANN DIA...SEMOGA ZIKRY CEPZT SEMBUH....

MAZ

el said...

ya allah zikry....
aku pun naik seriau dgr cite ko ni ira..
alhamdulilah lah zikry ok dah eh...
tulah dmm ni mmg aku paling takut kalo jd kat anak2 aku
kalo demam jer AKU TANGGAL KAN ABIS BAJU DIA..pki pampers jerk...
usahkan hujan ke mlm ke sejuk ke ape
yg penting aku bogelkan dia..biar suhu panas dia kuar...
aje panas jer bdn dia...pns skit pun aku bg jugak ubat dmm...smpilan betul2 dia x dmm..smpikan MIL duk warning aku bg mkn UBAT tiap2 4 jam sekali..

danish pun penah jugak kena..tpi x teruk cm zikry...plak tu xde sape2 kat umah..mmg ari tu dia dmm..adek pun dmm..

od plak keje..aku igt aku leh handle anak2 aku..tpi bila aku tgk mata danish semacam jerk..tangan dah nak jd biru..terus aku amek mandikan dia lantaklah dia nak ngis ke hape..terus aku kol od suh balik kejap tu gak...

bru2 ni arwen dmm...siang mlm aku mndikan dia..mlm plak aku lap ngan air asam jawa..mg penat giler2..smpi aku pun naik keliwon mrh2...tpi anak pya psl aku buat jugak...riso nti ape2 jd...

eLYies said...

ya allah.....tiba2 je zikry camtu..hish..bahaya ni..tu la..kalo anak demam mmg kena beware..lagi2 kalo betul2 panas..harap zikry cepat sembuh yer

fazilzura said...

Kak ira..
aduyai kak .. kalau demam mmg x leh bior kak ..
akak opis daku ni lg ler.. anak dia demam , siap bwk g Jakel .. sekali kene "tarik" hampeh .. huru hara terus ... pehtu baru le nak g hosp klinik.. kalau demam mmg x leh bior kak ..
sabtu aritu terasa bdn akil panas, terus daku kasi ubt demam .. baru sejuk bdn dia.. kalau x sure risau , dh ler pak ajil x dak ..


akak take care yek ..
jgn di bior kalau deman skit2 tu , akak isi air dlm kolam ke , besen beso ke .. bior zikry mandi manda .. selam .. time ni x pe diorg main akak kak ..

iera_ayien said...

thanx all... aku kuat sebab ada kwn2 semua yg byk bg semangat...

sue... aku ingat apa aku plu buat bila aku dh set pala hotak aku masa aku baca blog ko pasal alya dulu...tp bila kena time aku, aku jadi x tentu arah sbb aku takut...ketar satu badan smpt dia jadi dlm dakapan aku...

Syukur Alhamdulillah...tadi aku tepon mak aku...Adam @ Zikry dah mau makan...main2 ngn kakak n sepupu dia. Dia dh aktif balik buat aku senang ati sket dtg keje... nak amik cuti lama2 pon, aku byk tinggai keje so keje tu tetap amanah aku.. so apa yg leh aku buat doa jer byk2...

sekali lagi...thanx kwn2.

A.I said...

HUWAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!

Ya Allah...sib bek dah ok. Aku yg baca ni pon lembikkkkkkkkk! :(
mmg le kan? anak demam jgn ingat cam biasa. kita mmg kene aware. huhuhu...

Syukur dia tak apa2. Sib bek kowang bertindak pantas..huhuhu

Dayah @ Real Ummu said...

kak ira..moga tabah menghadapinya..kalau saya kat tempat kak ira, panik juga dibuatnya..

moga Zikry baik2 selalu..take care

Mizz_Ila said...

ya allah..takutnye aku. semoga zikry bertambah sihat...

Anonymous said...

ya Allah..ciannyer zikry..mudah2an cepat lay sembuh yer cayang-lyana

mamashasha said...

alhamdulilah zikry dah baik....kak aku sentiasa ingat pesan nenek aku...budak2 kalau demam jgn dibiarkan...kalau panas takut kene sawan...byk kes kene sawan time kecik2 jadi terencat tau....mintak simpang lah tuk kita sumer....kalau rasa panas terus mandikan...biarla anak meraung mcmana pun...aku dah pernah rasa mcmana kalau bb demam panas ni....cukuplah 5 hari dok sepital ngan shasha...

Mama Herda said...

Alhamdulillah dh sihat..aku paham kak..aku dh alami situasi ko alami..aku mmg x tido le klu ank demam..spjg mlm aku bjaga2..